Het antwoord op geweld is…vrede. 6 tips voor werkvormen met kinderen.

Gezien de recente gebeurtenissen is het wellicht steungevend en helpend voor kinderen om aandacht te besteden aan het thema vrede. En misschien is het soms beter als we dit jaar iets eerder aanhaken bij dit onderwerp (in plaats van met Kerst). Als een tegenhanger van het nare nieuws waar ook de kinderen wel een en ander van meekrijgen en wat bepaalde gevoelens met zich meebrengt. Dat ervaren we ook als volwassenen.

Aandacht besteden aan het thema vrede stimuleert het samenzijn en het voelen van verbondenheid. Tevens wil ik benadrukken dat de manier waarop je eventueel omgaat met werkvormen groeps- of kind afhankelijk is. Je voelt als leerkracht of ouder als beste aan wat de kinderen nodig hebben. In de ene groep zal er meer discussie zijn dan in de andere. Dit kan ook te maken hebben met de achtergronden van de kinderen in een groep.

Ik geef een aantal ideeën voor werkvormen. Ik heb geen leeftijdscategorieën gemaakt omdat ik denk dat je heel goed zelf je keuze hierin kunt maken. Evenals het aanpassen natuurlijk. Zie het als inspiratie!

Symbolen voor vrede

  • Internationaal symbool voor de vrede
  • Vredesduif
  • Regenboog
  • V-teken: een gelijktijdig opgestoken wijsvinger en middelvinger

Een symbool kan krachtig werken omdat er een wereld achter dat symbool zit. Over die wereld kun je met kinderen werken op verschillende manieren. Met de groep kan besproken welk symbool zij het krachtigst vinden. Er zijn verschillende werkvormen die passen bij deze symbolen.duifsymboolvrede2symboolvrede

  1. Vredesduif met vingerafdrukkenvredesduif vingeradruk

Druk het contour van een vredesduif groot af (bijvoorbee
ld op a3). Elk kind kiest een kleur verf en kan een aantal keer zijn vingerafdruk zetten in de vredesduif. Onder de afbeelding zet je een legenda van de kleur verf met daarachter de naam. Spreek met de ki
nderen goed af wat het betekent dat jullie dit maken met de klas. Eventueel is dit ook schoolbreed uit te voeren door elke klas een een kleur te geven. Uiteraard moet de vredesduif dan groter worden weergegeven.

2. Peacemakers en peacebreakers

Met de kinderen kan nagedacht worden over dingen die vrede bevorderen en stimuleren. Ook kan er weergegeven worden hoe vrede verstoord wordt. Ik denk dat dit een geschikte activiteit is voor de bovenbouw van de basisschool. Mooi ook om in de klas op te hangen. Regelmatig kan er een terugkoppeling plaats vinden.

peacemakers peacebreakers

3. Brainstorm over vrede met post-its 

Zorg dat je voor elk kind een stapeltje post-its hebt. Laat ze in drie ronden elke keer 2 minuten brainstormen over vrede. De kinderen doen dit in stilte. Elke ronde stel je een vraag centraal. De kinderen plakken de post-its met hun gedachten/ideeën op hun eigen tafel. Daarna kunnen ze per tafelgroep de post-its ordenen. Eventueel kunnen de post-its op een centrale plek in de klas worden gehangen.

Vragen per ronde:

-Hoe ziet vrede eruit?

-Hoe klinkt vrede?

-Hoe voelt vrede?

brainstormvredepostits

4. Maak een vredesposter 

Een kind kan met eigen creativiteit weergeven hoe vrede voor hem er uitziet.

peace-poster-supplies-

5. Vredeskralen 

Voor elk continent rijgen de kinderen kralen aan een stukje touw (7 grote kralen). Deze continenten staan in verbinding met elkaar. Wereldvrede. Eventueel kun je er een bel aan maken. Want vrede mag gehoord worden. Een krachtgever die de vrede aanwezig houdt in de klas of thuis door de vredeskralen mooi op te hang
en.

peacebeads

6. Groepsfoto 

symboolvrede2Soms is het misschien vervelend wanneer kinderen dit teken op een foto uitbeelden. Nu mag het. Maak een groepsfoto waarop de kinderen dit teken laten zien. Hang deze foto in de klas op en schrijf eronder waarom deze foto gemaakt is.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone

2 gedachten over “Het antwoord op geweld is…vrede. 6 tips voor werkvormen met kinderen.”

Reacties zijn gesloten.