Je mag gelukkig zijn!

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot Internationale Dag van Geluk en willen dat iedereen die dag deelt in vreugde. Volgens de Algemene Vergadering van de VN is ‘het nastreven van geluk een fundamenteel menselijk doel’.

Onmogelijke opdracht 

Alleen de titel van deze dag klinkt hol, alsof er nog iets bij hoort. Gelukkig zijn, deze dag in vreugde delen zal bij sommigen wellicht opstandigheid teweeg brengen. Het klinkt als een opdracht die je niet voldoende kunt afronden.

Nadenken over geluk

Misschien kon er beter staan: ‘ we willen dat iedereen op 20 maart nadenkt over geluk, je eigen geluk en het geluk van anderen’. Zoals Bormans (2015) zegt: ‘ Geluk valt niet uit de lucht.’  Hij beschrijft geluk als een levenshouding: optimisme, je goed in je vel voelen, jezelf doelen stellen en die realiseren, zingeving, veerkracht opbouwen, samenleven en keuzes maken.

Levenshouding

Belangrijk dus om de thema’s die geluk beïnvloeden in ogenschouw te nemen wanneer je geluk overdenkt en bespreekbaar maakt met je eigen kinderen of kinderen in de klas. En wanneer je je beseft dat levensomstandigheden maar een klein stukje van geluk beïnvloeden dan zijn de gesprekken en aandacht die je geeft aan een positieve houding en de manier waarop je naar de wereld kijkt (opvoeding) zeer waardevol voor de ontwikkeling van kinderen.

Recht op verdriet

Vergeet ook nooit, en zeker op de dag van geluk niet, dat een ieder recht heeft op verdriet. Wanneer we kinderen hierin willen ondersteunen kunnen we de thema’s die verwant zijn aan geluk extra in onze gedachten nemen. Dit biedt mogelijkheden voor de ontwikkeling van competenties. Op deze manier ben je toekomstgericht bezig, en zijn we bezig met de zingeving van ons leven.

Je mag gelukkig zijn!

Als laatste zou ik willen zeggen, probeer eens na te denken over wat je tegen kinderen zegt, Hoe vaak zeggen we niet: ‘ Ik wil dat je gelukkig bent.’ Hierin ligt in feite een onmogelijke opdracht, waarbij het zelfs zo zou kunnen zijn dat een kind gelukkig is voor de ander en zonder te weten wat gelukkig zijn precies inhoudt. Een onmogelijk opdracht dus.

Zeg eens: ‘ je mag gelukkig zijn!’ En neem de thema’s die bij geluk horen mee in je opvoeding, Dit geeft recht op vrijheid, recht op verdriet en recht op eigen keuzes. Kortom, recht op een eigen ontwikkeling.

 

New-Intl-Day-Happiness

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone