Blog
Het schooljaar afsluiten, 4 tips
Het oud en nieuw gevoel hebben veel leerkrachten meer aan het einde van het schooljaar dan aan bij de kalender-jaarwisseling. Wij denken in schooljaren. Als ik voor mezelf spreek komt daar vaak ook een nostalgisch gevoel bij kijken: terugblikken op mooie momenten, het koesteren van speciale stappen die kinderen hebben gezet, de moeilijke dingen die lukten en doorbraken die er waren. Een schooljaar hangt aan elkaar van kleine en grotere herinneringen.
Einde-schooljaar-nostalgie
Het woord nostalgie komt van de griekse woorden nostos (=terugkeer/thuis) en algos (=pijn/verlangen). Dit woord heeft te maken met verlangen naar vroeger. Waarom ik het woord in deze blog noem? Omdat na dit opnieuw vreemde schooljaar dit gevoel best wel eens aanwezig kan zijn. En uiteraard is daar ook het uitkijken naar de vakantie, naar rust en stilte. Zoals we weten kunnen gevoelens naast elkaar bestaan of elkaar snel afwisselen.
Samen afsluiten
Misschien vraagt dit jaar wel meer dan ooit om een betekenisvolle afsluiting. En dat hoeft niet moeilijk, ingewikkeld en tijdsintensief. Kies iets wat bij jou als leerkracht en de kinderen in jouw klas past. Ik geef vier tips ter inspiratie.
- Een tentje opzetten met foto’s
Scrol even door de foto’s van dit schooljaar. Kies uit elke periode een foto die een groepsactiviteit of kenmerkend thema symboliseert. Je kunt de foto’s uitprinten of op het digibord laten zien. Een enkel beeld kan weer allerlei herinneringen ophalen. Niet voor niets is er de uitspraak: ‘Foto’s zijn de tentstokken van de herinnering.’ Zet samen met de kinderen in jouw klas een figuurlijk tentje op.
‘Foto’s zijn de tentstokken van de herinnering’
Gerrit krol
2. Mijn symbool/ons symbool
Laat alle kinderen iets pakken uit de klas wat speciaal voor hen was: waar ze bijvoorbeeld een speciaal verhaal bij hebben. Leg alle symbolen op een tafel en laat kinderen vertellen wanneer ze dit willen. Maak er eventueel een foto van. Soms heb je ook een symbool dat bij de hele klas past: vaak een terugkerend element. Dit kan ook een zin of een bepaald muzieknummer zijn. Denk ‘out of the box’ en ga samen op zoek naar symbolen.
3.Einde-schooljaar-bellen
Laat alle kinderen tegelijk bellenblazen om het jaar af te sluiten.
- De eerste ronde laat je kinderen een mooie herinnering in de bel blazen.
- De tweede ronde laat je kinderen een wens voor het nieuwe schooljaar in de bel blazen.
- Laat de kinderen zelf een extra ronde bedenken.
Kinderen die willen kunnen vertellen over herinneringen en wensen. Je kunt op deze manier ook de persoonlijke levensverhalen van kinderen een plek geven. Kinderen die iemand moeten missen of een andere ingrijpende gebeurtenis hebben gemaakt, kunnen door een activiteit als deze erkenning voelen voor hun verhaal. En wanneer ze er behoefte aan hebben, zullen kinderen er iets over delen: herkenning!
4.Magische bloemen
Voor Ik denk aan je beschreven we een tijdje terug een mama-ritueel. De download van dit ritueel kan ook mooi ingezet worden aan het einde van het schooljaar.
- Laat alle kinderen een magische bloem inkleuren met potlood.
- In het midden schrijven ze hun eigen naam.
- Eventueel kunnen ze op de bloemblaadjes herinneringen van het afgelopen jaar schrijven, of kenmerken en talenten van zichzelf.
- Zorg voor een grote schaal/lage bak, waar alle bloemen tegelijkertijd ingelegd kunnen worden.
- En dan komt het magische, de bloemen vouwen zich uit.
- Eventueel kun je het onderstaande gedicht van Anna Lamb voorlezen.

Tips voor glinsterende gouden tranen
Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!