Blog

Dansen met oma, Monnique Haak & Bart Bomas

Dit boek gaat over de band tussen een meisje en haar oma. Een verhaal vol beweging: over dansen en de natuur als veilige haven. En ook een verhaal over stilstaan, niet kunnen bewegen en uiteindelijk op eigen wijze in de regen dansen en verder leven. In de deze blog beschrijf ik het verhaal, de symboliek in het verhaal en ik sluit af met tips voor in de klas.

Samen met oma

Het dansen is iets wat het meisje heel graag bij oma doet. Je ziet de verbondenheid tussen oma en het meisje in de illustraties terug: kleurrijk en vol beweging. Of het nu een dansbeweging is, de bladeren die bewegen in de wind of het jongetje dat haar leven in komt dansen, beweging staat centraal in dit boek. Dansen benadrukt hier warmte, vrolijkheid en samenzijn.

Stilstaan

Maar dan wordt oma ziek en staat het meisje stil. Ze danst niet meer en mist haar oma enorm. Mooi dat er gekozen is voor deze metafoor. Wanneer je een dierbare verliest, lijkt het leven echt stil te staan. Dat is bij het meisje ook zo. Tot er een jongetje haar leven binnen danst.

Op een dag

Was oma er niet meer

Toen stond ik stil

In de regen dansen

Het jongetje danst op zijn eigen manier en het meisje bewondert dit. Hij vertelt haar dat je ook in de regen kunt dansen. Ze spelen graag samen: zij vertelt over oma en hij vertelt over zijn verhuizing. Op de verjaardag van oma danst het meisje weer, omringd door bloesem-confetti. Ik vind het mooi dat verschillende vormen van levensveranderende gebeurtenissen een plek hebben in dit boek. Immers ook verhuizen is een grote verandering.

Laagjes

Dit is absoluut een boek waar je laagjes in kunt ontdekken. Het verhaal laat veel ruimte voor het herkennen van verlies, verbinding en verder leven. Mooi dat kinderen (en natuurlijk de volwassenen die het voorlezen) zelf de voor hen belangrijke elementen kunnen vinden en de betekenis die daar voor hun in schuilt. De tekst laat hier veel ruimte voor.

Uiten

Ik vind het fantastisch dat er in dit boek voor een andere uitingsvorm is gekozen dan alleen praten. Veel kinderen zullen zich hierin herkennen. En hoe uit je je als je wereld stil lijkt te staan als je iemand moet missen? Soms wil je even niks en tegelijkertijd kan een ontmoeting met iemand anders je weer in beweging zetten. Voor mij geeft het boek een verborgen boodschap: namelijk dat de natuur altijd meedanst.  

De bloesem werd confetti

Toen danste ik weer

Tussen de bladeren van de bomen

Die bewogen in de wind

Tips voor in de klas:

Zowel het onderwerp, als de tekst en afbeeldingen kunnen veel inspiratie geven voor in de klas. Hieronder zet ik enkele ideeën neer waar ik aan dacht.

Bewegingen. De kinderen kunnen bewegingen uit het boek nadoen. Ook kun je kinderen bij verschillende emoties bewegingen laten maken. Hoe voelen zij dit?

Ik maak een dans voor jou. De dansende afbeeldingen kunnen kinderen uitnodigen om een dans te bedenken/ontwerpen voor iemand die gemist wordt. Gebruik hiervoor eventueel de onderstaande stappen.

  1. Voor wie wil je graag een dans maken?
  2. Welke muziek kies je uit? Of maak je dans liever zonder muziek.
  3. Bedenk een dans op de muziek die je hebt uitgekozen.
  4. Wil je de dans aan anderen laten zien als die klaar is?
  5. Misschien kan de juf of meester er een foto of filmpje van maken?
  6. Heeft de dans een naam?

Bewegingen met stroken crêpepapier, linten of jongleersjaaltjes. Kinderen kunnen zelf bewegingen bedenken die passen bij een bepaald gevoel. Kinderen kunnen elkaars bewegingen nadoen.

Confetti maken. Een tijdje geleden zag ik een prachtig idee voorbij komen. Van bladeren uit de natuur was met een gaatjesmaker confetti gemaakt. Mooi om met een klas te doen, ook wanneer een dierbare is overleden. Dit kan op het graf gestrooid worden.

Gespreksstarters

Soms hoef je geen vraag te stellen om het gesprek op gang te brengen. Soms kun je het denken prikkelen door een vraag te stellen die kinderen dieper na laat denken over het verhaal en het diepere thema van het boek.

  • Heb je altijd muziek nodig om te dansen?
  • Danst de natuur ook? Wat kan nog meer bewegen in de wind? Net als de bladeren van de wind. Welke natuurelementen dansen erin het boek?
  • Kun je aan bewegingen zien hoe iemand zich voelt? Hoe zie je dit terug in de dansende kinderen in het boek.