Blog

Boekentip: De boodschap van Beer, Marianne Busser & Ron Schröder

Een liefdevol boek voor de jongste kinderen. De herkenbare stijl van Marianne Busser en Ron Schröder zie je meteen wanneer je het boek voor je hebt. En dat is fijn en vertrouwd: voor de voorlezer en ook voor de kinderen. De tekst is geschreven op rijm en dit geeft wat een veilige en toegankelijke basis aan het verhaal mee. De teksten vormen samen met de lichte en lieve tekeningen een mooi geheel om voor te lezen aan jonge kinderen. In deze blog beschrijf ik kort het verhaal, geef ik enkele voorleestips voor concrete taal en tips voor in de klas.

Start

Het verhaal start met het gegeven dat Beer die nacht is gestorven: ingeslapen. ‘Beer zou nooit meer wakker worden’. Ik wil hierbij graag een aanvulling geven. Wat je namelijk niet wilt is dat kinderen doodgaan en slapen gaan combineren en op deze manier bang worden voor zelf gaan slapen. Mijn voorleestip zou dan ook zijn om de zinnen is concreter te maken. ‘Beer is die nacht doodgegaan’ en ‘Beer zou nooit meer levend worden.’ Verder is de tekst prachtig en zeer bruikbaar, mijns inziens klopt het op deze manier iets meer bij de ontwikkeling van kinderen en op welke manier zij steeds meer leren over de dood.

Begrafenis

De begrafenis van Beer en het samenzijn van de dieren worden op een toegankelijke manier beschreven. De afbeeldingen benadrukken de verschillende gevoelens die er kunnen komen kijken bij het verlies van een dierbare. Bovendien zijn de dieren graag samen. Tijdens een picknick genieten ze van hapjes en drankjes en vertellen elkaar verhalen over Beer. En al lijkt het om de dieren heen dat er niets is veranderd, Beer is er niet meer. De afbeelding van kleine Beer laat goed het gevoel zien wat je kunt hebben als je iemand mist.

De dag daarna zou je denken

Dat er niets veranderd was

De bloemen stonden zoals altijd

Weer te bloeien in het gras

Herinnerdingen

Beer heeft dierbare spulletjes nagelaten aan de dieren nagelaten. Zo krijgt Eekhoorn een doos vol boeken met een lief briefje erbij. En Hermelijn krijgt alle bomen van Beer.  Dit kan een aanleiding zijn om met kinderen te praten over herinnerdingen die voor hen belangrijk zijn.

Liefde

Het boek sluit af met lente-vibe en een warme boodschap van Beer aan de dieren. Er staat een prachtige tekst van bloemetjes: ‘All you need is love’.

Want Beer had – voor hij was gestorven

Bollen in de grond geplant.

Tips voor in de klas

Dit boek leent zich echt om in groep 1 en 2 aandacht te besteden aan rouw en verlies. Je kunt het boek voorlezen (neem daarbij eventueel mijn voorleestips voor meer concrete taal mee). Ik zet ze hieronder nog een keer neer. Ook kun je bepaalde elementen uitlichten. Daarvoor geef ik hieronder enkele suggesties.

  • Voorleestips. Vervang ‘gestorven’ en ‘ingeslapen’ door doodgegaan en ‘niet meer wakker worden’ door ‘niet meer levend worden’.
  • Rust zacht. Op de grafsteen van Beer staat ‘Beer, rust zacht!’. De kinderen kunnen zelf een tekst bedenken die ze op de grafsteen van Beer neer zouden zetten. Wat zou nog meer mooi kunnen zijn?
  • Herinnerdingen. De dieren krijgen dierbare spulletjes die Beer heeft nagelaten. De kinderen kunnen zelf delen wat voor hun speciale spulletjes zijn.
  • Liefde. Maak een woordweb over liefde. Wat hoort hier allemaal bij? Tevens mooi om op een centrale plek in de klas op te hangen zodat er nog regelmatig naar verwezen kan worden.
  • Bloemetjes-woorden. Welke woorden zou jij met bloemen in de grond willen zaaien? Eventueel kan hier ook een beeldende opdracht aan verbonden worden door kinderen dit woord ook creatief uit te laten werken.