Blog

Ik ga je missen, juf, Annemarie Vandaele & Carolien Westermann

Een prachtig prentenboek dat ‘missen’ centraal stelt. In dit geval gaat het over het missen van een leerkracht: een herkenbaar gegeven voor veel kinderen. Zeker zo aan het einde van het schooljaar. Missen speelt zich op allerlei niveaus af. En hoe mooi is het dat kinderen al jong leren dat dit erbij mag horen. En dan zeker aan de hand van situaties die voor alle kinderen in een zekere mate herkenbaar zijn. Dat wat ze over missen leren in alledaagse schoolsituaties, zal ook zorgen voor meer herkenbaarheid en veerkrachttools bij ingrijpende gebeurtenissen.

Verhaal

In dit verhaal maken we kennis met de klas van Juf Hermelijn. Het is vandaag een speciale dag: de laatste dag van het schooljaar. Deze dierenklas leeft samen toe naar het einde van het schooljaar en het begin van de vakantie. Ze ruimen op, maken schoon, hebben samen een gezellige picknick en dan gaat de schoolbel: de vakantie is begonnen. De meeste dieren verlaten blij de school, maar Bever blijft zitten op de wortel van de holle boom.

‘Ik ga je missen, juf’, zucht hij.

Verandering

Kinderen voelen zo aan het einde van het schooljaar haarfijn aan dat er iets gaat veranderen. En ook in de dagelijkse schoolpraktijk is het mijn ervaring dat sommige kinderen benoemen dat ze de juf (of meester natuurlijk) gaan missen. Niet alle kinderen zullen hier woorden aan kunnen geven. En bovendien staan de woorden ‘Ik ga je missen, juf’ symbool voor iets groters: het missen van de warme en veilige klas waar kinderen op dit moment in zitten. Het bekende achter je laten en na de vakantie aan een nieuw schooljaar beginnen: vaak in een nieuwe omgeving en met een andere leerkracht.

Herinneringen ophalen

Bever vertelt fijne herinneringen van het afgelopen schooljaar. De juf weet dit ook nog en zo hebben ze een fijn samen-moment. Ze lachen om de grappige herinneringen. En wat ook veel kinderen en leerkrachten zullen herkennen: Bever geeft een mooie tekening aan de juf. Een tekening maken en geven is voor veel kinderen een passende manier om zich te uiten.

Illustraties

De afbeeldingen in het boek geven extra warmte aan het verhaal. En het gevoel van Bever is mooi weergegeven door het de illustraties heen. Dit kan ook een mooie kijkopdracht zijn voor de kinderen: Kun je zien hoe Bever zich voelt? Samen zul je ontdekken dat Bever op bijna iedere afbeelding dichtbij de juf is.

Een gouden tip

Juf Hermelijn geeft Bever, en natuurlijk ook de voorlezers en luisteraars, een gouden tip wanneer het missen betreft. En niet om iets op te lossen, zeker niet. Maar om dat wat je moeilijk vindt een onderdeel te laten zijn van je leven, terwijl je tegelijkertijd ontdekt wat je graag doet en waar je ontspanning vindt.

‘Weet je Bever, ik mis ook weleens iemand. Weet je wat ik dan doe?’

Bever schudt het hoofd.

Dan probeer ik iedere dag iets leuks te doen.’

‘Maakt dat het missen minder erg?, vraagt Bever.

‘Misschien niet, maar ik word er wel blij van.’

Dag juf, fijne vakantie!

Een prachtig boek om voor te lezen zo aan het einde van het schooljaar. Alleen dit moment van voorlezen kan voor veel kinderen al een vorm van erkenning zijn. En omdat de dierenklas van Juf Hermelijn met afstand een mooie weerspiegeling is van een klas met kinderen, zullen ook de kinderen die dit ‘missen’ misschien niet zo voelen, zich kunnen herkennen in andere dieren (blader dan even naar de bladzijde met vrolijke weg steppende en fietsende dieren). Absoluut een aanrader voor de schoolbibliotheek. En een mooie cadeau-tip voor juffen en meesters van de onderbouw.

Tips voor in de klas

  • Ik ga je missen, meester. Dit boek kan net zo goed symbool staan voor het missen van een meester. Schrijf bijvoorbeeld deze zin op het bord. Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat kinderen deze aanvulling al gedurende het lezen, zelf geven.
  • Wie mis jij? Samen praten over wie je mist, kan een aanhaakmoment zijn voor kinderen om te vertellen over dierbaren die ze missen.
  • Lijst met leuke dingen. Zo op de laatste dagen van het schooljaar, kun je samen met de kinderen een lijst maken met activiteiten die zij fijn vinden om te doen. Probeer ook laagdrempelige activiteiten op te schrijven (zoals buitenspelen in het verhaal).
  • Dag juf, fijne vakantie! Het kan mooi zijn om centraal in de kring, een wensmoment te creëren. Laat de kinderen elkaar een fijne vakantie wensen. Dit kan bijvoorbeeld door ze door de kring te laten lopen en wanneer ze iemand tegenkomen, geven ze elkaar een hand, en maken deze zin met de goede naam af: Dag….., fijne vakantie!. Deze activiteit benadrukt de afsluiting van het schooljaar en verbondenheid met elkaar.