Blog

Ik mis je, Rick Peters & Federico Van Lunter

Een witte ballon en een papieren bootje: vaste symbolen die ons op reis meenemen met een jongetje en ons laten zien hoe hij op zoek gaat naar iemand die hij mist. Dit prentenboek geeft woorden en beelden aan het missen van een dierbare. Het biedt symbolen die je heel mooi kunt uitvergroten of in kunt zetten om herinneren en herdenken extra kracht bij te zetten. In deze blog maak ik een korte beschrijving van het boek en ik sluit af met tips voor in de klas.

Verder leven

De titel is helder en duidelijk: ik mis je. Het is voor kinderen direct duidelijk dat het boek gaat over iemand missen. En doordat de starter (de titel) van het verhaal concreet is, kunnen kinderen hun eigen symbolische beleving uit het boek halen. Loslaten, vasthouden en verbinden worden in dit verhaal gevormd tot verder leven in verbinding. Heel bijzonder hoe dit thema voor kinderen (en volwassenen) op een poëtische manier wordt weergegeven. De symboolzinnen zijn als kleine gedichtjes en laten veel ruimte voor het eigen verhaal. En omdat er niet wordt benoemd wie er wordt gemist, is dit boek zeer breed inzetbaar.

Zoektocht

De complexiteit van missen wordt op filosofische wijze in beeld en taal onderzocht. De zoektocht die we wellicht allemaal op één of andere manier herkennen. Eerst lijkt het vooral zoeken, waar is diegene gebleven die je zo lief vindt? Is diegene ver weg of dichtbij? En op welke manier kun je iemand in je leven houden en je voortdurend verbinden?

Maar je bleef toen je verdween

Beeld en taal

Zoveel te ontdekken, de illustraties zijn als ontdekplaten waarbij de tekst richting geeft. Misschien kan ik beter zeggen, de symboolzinnen laten ruimte voor eenieders persoonlijk verhaal. De beelden en rijke tekst zijn met een open einde. Ik bleef kijken, de symbolen zoeken. En is dit niet precies hoe het met rouw en verlies is? Er is niet één antwoord, niet één weg. Wel vinden we soms wegwijzers en ankers waar we ons aan vast kunnen houden of die van grote betekenis worden om ons verhaal keer op keer weer te kunnen vertellen.

Verhaal

Boeken vormen een vast element in de rijke illustraties van dit verhaal. En tijdens het lezen stel ik mijzelf een aantal vragen. Reist het jongetje op een basis van verhalen verder in het leven? Zijn het de verhalen die je meeneemt je verder leven in en die je elke keer weer tegenkomt? Is het bootje gevouwen van een bladzijde van het boek? Wat ontdek jij samen met de kinderen? Een ding is voor mij absoluut waar: dit verhaal kan ondersteunen bij het op verhaal komen.

Context voor missen

Wat mij betreft zijn de schrijver en illustrator erin geslaagd om een brede context voor ‘missen’ in beeld en woorden weer te geven. Een aanzet voor eenieder om zijn eigen persoonlijke ervaringen in het levensverhaal te verweven. Dit boek is een prachtige starter voor een gouden levensles over missen. En missen is een werkwoord, absoluut. Ik zou zeggen voorlezen in de klas en volg met waardevolle interesse welke symboliek de kinderen oppakken.

Misschien is missen niet

Dat ik je niet meer zie

Maar dat ik je blijf zien

Waar je niet meer bent

Tips voor in de klas

  • Want ik schrijf je en ik lees je. Schrijf een brief aan diegene die je mist. En wanneer je kiest voor een schrijfactiviteit kun je de afbeelding met de letters centraal stellen. Uiteraard is het ook mooi om samen na te denken over de betekenis van de symboolzinnen.
  • Bootje vouwen. Bespreek met de kinderen wat de bootjes in het verhaal zouden kunnen betekenen. De symboliek van het bootje leent zich voor diverse activiteiten. Eventueel ook te gebruiken bij een afscheidsritueel of herdenkingsdienst. Kinderen kunnen op een bootje de naam schrijven van iemand die ze missen. Aan één kant kan ik mis je geschreven worden. Wanneer je kinderen een bootje laat vouwen, kunnen ze op het papier eerst een persoonlijke verhaal of gouden herinnering schrijven, daarna wordt het bootje gevouwen. Gebruik eventueel de volgende symbooltaal om de bootjes-symboliek te ondersteunen. ‘De verhalen varen met mij mee.’ ‘Ik neem je verhaal mee.’ De bootjes kunnen op een herdenkingsplek mooi worden neergezet.
  • Een plekje maken. Laat kinderen een eigen plek ontwerpen en maken voor iemand die ze missen. Dit kan ook een groepswerk zijn. Bespreek samen waarom het fijn kan zijn om zo’n plek te hebben. Zorg voor uiteenlopende knutselmaterialen en laat de fantasie de vrije loop.
  • Fotolijst. De fotolijsten die je door het boek heen tegenkomst zijn leeg. Samen kun je nadenken over de betekenis hiervan.
  • Mindmap missen. Maak samen met de kinderen een mindmap over ‘missen’. Kies hiervoor bijvoorbeeld de vier pijlers: gevoel, doen, wie/wat, plek. Samen kun je de mindmap verder uitwerken. Het is leerzaam voor kinderen om te zien wat er allemaal kan horen bij iemand/iets missen, de verscheidenheid aan gevoelens, dat wat je kunt doen en hoe persoonlijk dit is (wellicht met herkenbare elementen).

Tips voor glinsterende gouden tranen

Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!