Blog

Lotta mist oma, Diane Put & Rik de Wulf

Boeken die al herkenbaar zijn omdat ze onderdeel zijn van een serie, kunnen wellicht extra zorgen voor warmte en veiligheid. Extra waardevol dat ook een thema als afscheid en verlies een vertrouwde plek kan krijgen binnen deze reeks boeken, thuis en op school. Lotta zal voor veel kinderen al een bekend figuur zijn en dat kan ondersteunen bij het bespreekbaar maken van thema’s als rouw, verlies en afscheid.

‘Oma ligt begraven op het kippenkerkhof. Oma werd heel ziek en nu is ze er niet meer.

Fijne herinneringen

Warme mutsen breien, de kuikens leren scharrelen, heerlijke pannenkoeken bakken: fijne herinneringen aan oma worden gedeeld.  Het recept van oma is doorgegeven en daarom bakt tante Cato nu de heerlijkste pannenkoeken. Dit doorgeven is een mooie gedachte die je ook met jonge kinderen verder kunt onderzoeken. Op deze manier kunnen kinderen iets doen en blijven verhalen verteld worden.

Sterrensymboliek

In het verhaal wordt verteld dat oma een sterretje is geworden. Ik zou als tip geven om dit voor kinderen in een bredere context te plaatsen of om de tekst een beetje aan te passen. Want naar de sterren kijken en denken aan een overleden dierbare is voor veel mensen een ondersteunende en troostende gedachte. Bovendien sluit dit mooi aan bij het volgende stuk van dit verhaal.

Fantasie

Lotta beleeft een avontuur in haar droom. Er belandt een groot ei in haar bed, Lotta gaat erin zitten en het ei schiet de hoogte in. Ze ontmoet oma in haar dromen. Wanneer ze weer wakker wordt komt ze erachter dat ook de andere kuikens over oma hebben gedroomd. Wat ik fijn vind in dit verhaal voor jonge kinderen, is dat fantasie en dromen worden losgekoppeld van de realiteit. Dit geeft ruimte aan gesprekken met kinderen en leert ze tegelijkertijd dat denken aan lieve mensen mag. Tevens kunnen herinner-dromen heel fijn zijn.

Hopelijk dromen ze ook vannacht weer

Een heerlijk knusse oma-droom.’

Tips voor in de klas

  • Volgen. Het is interessant om goed te volgen wat kinderen zelf vertellen tijdens en na het horen van dit verhaal. Welke verhalen spelen er in de levens van de kinderen? Vul deze eventueel in op de gouden tranen brainstorm.
  • Herinner-dromen. Praat samen over herinner-dromen die de kinderen weleens hebben gehad.