Blog

Wens voor de wereld, Manon Visser

In mijn vakantie las ik de young adult roman ‘Wens voor de wereld’. Een boek dat niet voor kinderen op de basisschool is, maar wel voor jongeren op de middelbare school én natuurlijk voor volwassenen. Bovendien kwam ik tot conclusie dat de woorden ‘Wens voor de wereld’ een prachtige invalshoek zijn: ook voor jonge kinderen. Een woordcombinatie met diepere betekenis die op veel momenten van pas kan komen. In deze blog zal ik je kort vertellen over het verhaal, symbolische zinnen uitlichten en een aantal tips geven voor wensen voor de wereld in de klas.

Het verhaal

De wereld van Kayla Hollis verandert voorgoed wanneer haar tweelingbroer Xavier overlijdt bij een verkeersongeluk. Hij stelde elke dag een levensvraag:  ‘Als je een wens voor de wereld mocht doen, wat zou je dan wensen?’ Kayla denkt hier voortdurend aan en keert meer en meer in zichzelf. Een docent stuurt haar naar een praatgroep voor rouwende jongeren. Daar ontmoet ze Olivier en hoewel ze allebei niet meer naar de bijeenkomsten gaan, vinden ze herkenning bij elkaar.

‘Maar het verdriet houdt me ‘s nachts vast alsof het zich in mijn hart en ziel heeft verankerd. ‘

Notitieboek vol wensen

Op een dag gaat Kayla door de spullen van haar broer en ze vindt zijn notitieboek met wensen. Op de laatste bladzijde schreef Xavier de volgende wens.

‘Ik wens dat de seconden minder snel voorbijgaan, zodat iedereen een beetje langer van het leven kan genieten.’

Het voelt dubbel en oneerlijk dat Xavier deze tijd niet meer heeft: hij kan deze wensen niet meer uit laten komen. Tegelijkertijd brengt het Kayla op een idee. Samen met Olivier organiseert Kayla verschillende activiteiten om de uiteenlopende wensen voor de wereld uit te laten komen. Van een speurtocht voor de mensen in het bejaardentehuis, een buurtpicknick en tot wensen voor de wereld in verschillende landen op hetzelfde moment.

Een boek over verlies, verbinding en verder leven

Verlies, verbinding en verder leven: deze drie elementen zitten op mooie en lichte wijze in het boek. Je wil weten op welke manier Kayla verder leeft en zich richt naar de toekomst. Je bent nieuwsgierig naar de creatieve invalshoeken voor het vervullen van de wensen en tegelijkertijd voel je de warmte van de verbondenheid tussen de Kayla en haar tweelingbroer. Kayla weet het nalatenschap van haar broer om te zetten in een stichting. En bloeit er iets moois op tussen Kayla en Olivier? Een heerlijk verhaal om te lezen, met glinsterende gouden tranen.

Wensen voor de wereld in de klas:

De titel van het boek en het verhaal van Kayla inspireerde me om het thema wensen in de klas meer diepgang te geven. Hoe zou je dit bijvoorbeeld kunnen doen?  

-Wanneer we het in de klas hebben over wensen kan het nog weleens voorkomen dat een wens vooral betrekking heeft op het eigen leven. Natuurlijk helemaal niet verkeerd, maar door er voor de wereld aan toe te voegen kun je het begrip ‘wens’ uitbreiden.

-Laat kinderen in een bel een wens voor de wereld blazen.

-Sluit elke dag af met een wens voor de wereld en schrijf deze op briefjes of in een notitieboek (net als Xavier).

-Ook kun je kinderen een eigen wensen-voor-de-wereldblad geven. Download deze hier.

-Mijn ervaring is dat kinderen soms ook met een eigen wens naar je toe te komen. Wanneer een wens een brede invalshoek, kun je de wens van het kind erkennen door bijvoorbeeld terug te zeggen: “Jij hebt een wens voor de wereld.’

Tips voor glinsterende gouden tranen

Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!