Blog

De boom die geen bladeren meer wou, Lien Brynaert & Marieke Nelissen

Dit boek maakt indruk met de thematiek die het bespreekbaar maakt. De levenscyclus van de boom en de diepere betekenis in de loop van het verhaal kan kinderen, jongeren en volwassenen ondersteunen die te maken krijgen met verlies door zelfdoding. De thematiek wordt niet expliciet benoemd in de tekst, wel geeft het verhaal een sfeer mee die kinderen haarfijn kunnen oppakken. Dit boek kun je ook als tip geven aan ouders wanneer ze iets willen vertellen aan kinderen met behulp van de metafoor van de boom. Naar mijn mening leent het boek zich meer voor een kleine en specifieke setting.

Er was eens een boom

Zo begint het verhaal. Een boom in een normaal bos. De boom ziet er normaal uit en de andere bomen hielden van hem. En er klonk ook in zijn stem niets anders. De seizoenen gaan voorbij en de boom verandert met de seizoenen mee. Zo gaat het ook met zijn gevoelens.

Hij leek als de anderen

soms droevig, soms blij,

soms boos en soms bang

en soms allerlei.

Beelden

De beelden ondersteunen de tekst op krachtige wijze. De boom is herkenbaar en ziet er inderdaad niet anders of vreemd uit. Bovendien is de boom op verschillende beelden omringd door dieren. Dit benadrukt mijns inziens dat de boom niet alleen is, maar zich wel alleen voelt. Al zijn er vogels die een nestje bouwen in de boom, eekhoorntjes die springen van tak naar tak en bloemen die aan de voet van de boom groeien: de boom voelt de lente niet.  

Maar na de winter werd het altijd weer lente. En de lente maakte de bomen blij.

Kilte en kou

Hoewel de boom weer bladeren krijgt, voelt het voor de boom nog steeds als winter: diep vanbinnen in het hoofd. Hij wilde het niet, maar het gebeurde toch. En tijdens de volgende winter ging de boom dood. In het verhaal wordt verteld slapen: de boom werd stil. Als je eerder blogs van mij hebt gelezen, weet je dat ik houd van concrete en duidelijke taal als het om dit onderwerp gaat. Dit betekent niet dat metaforen en symboliek niet krachtig kunnen zijn. Juist in dit verhaal doet deze symboliek z’n werk. Echter, het kan wellicht duidelijker zijn om te zeggen dat de boom doodgaat of besluit dood te gaan: hij wil geen bladeren meer. Maak daarin een eigen keuze die passend is.

Rust

De boom vond rust. En de andere bomen misten de boom. Huilen, lachen, vragen stellen en nadenken: in de tekst komt dit aan bod. Eventueel kun je deze werkwoorden met kinderen verder uitwerken. En ook knuffelen, troosten, vieren en toosten worden benadrukt op de laatste bladzijde waar een lichte tekening een hoopvol en toekomstgericht beeld schetst.

Allen heel dankbaar om wie hij was geweest