Blog

De hartenketting van meester Rumi, Hasna Elbaamrani en Anna de Tolk & Christina Rosalia

Dit boek combineert symbolen en symbooltaal: hartjes en gedichten. Samen een krachtige en verbindende combinatie. Een boek dat aandacht heeft voor verschillende achtergronden en een eigen wijze manier van schrijven en dichten. Tevens een boek over verbondenheid: in de klas en over de hele wereld. Ook schuilt er een ritueel in dit boek met veel mogelijkheden voor in de klas. Allereerst zal ik een beschrijving van het verhaal geven en ik sluit de blog af met enkele tips voor in de klas.

Het verhaal

Meester Rumi is de allerleukste meester die er bestaat. En wel om deze reden: hij begint elke dag met een gedicht. In het eerste gedicht in het boek begint hij met een gedicht met daarin zijn droom.  

Mijn grootste droom is dat iedereen op de wereld

De magie van gedichten kent

Het is de taal van de liefde

Die mensen bij elkaar brengt

Gedachten en gevoelens

Alle kinderen mogen een gedicht op papieren harten gaan schrijven: over iets of iemand van wie ze heel veel houden. Want in gedichten kun je gedachten en gevoelens kwijt, zoals meester Rumi zegt. De kinderen dichten op hun eigen wijze. Ook een paar woorden kunnen een gedicht vormen en op deze manier is het een toegankelijk boek voor ieder kind.

Verbondenheid

Meester Rumi maakt van alle harten een ketting en hangt deze voor het raam. Zo kan iedereen de gedichten lezen. Ouders en kinderen komen de hartenketting bewonderen en steeds meer scholen, zelfs over de hele wereld, raken geïnspireerd door dit prachtige samen-moment. Overal worden hartenkettingen gemaakt. De gedichten van kinderen uit andere landen kunnen kinderen herkenning geven en uitnodigen om ook een gedicht te schrijven over een eigen land van herkomst.  

Aanhaakmoment voor rouw en verlies

Wat ik mooi vind aan dit boek is dat het ruimte biedt aan rouw en verlies zonder dat het boek in dit thema geschreven is. Aan het einde van het boek worden de kinderen uitgenodigd zelf een gedicht op een hart te schrijven. Dit kan een aanhaakmoment zijn voor kinderen die iemand moeten missen of die een andere levensveranderende situatie hebben meegemaakt.

Tips voor in de klas:

-De opdracht aan het einde van het verhaal nodigt kinderen uit om zelf een gedicht te schrijven. Zorg voor een stapel harten, touw en begin je schooljaar met een hartenketting. Perfecte activiteit voor de gouden weken.

-Welke landen van herkomst zijn er allemaal in jouw klas? Welke gedichten over die landen zouden jullie met de klas nog kunnen toevoegen aan het boek?

-Begin als leerkracht ook met een gedicht voor iemand of iets waar je heel van houdt. Soms onderschatten we de kracht van zelf iets voordoen als rolmodel. Je draagt de boodschap uit dat gedachten en gevoelens gedeeld mogen worden.

-Maak er een ritueel van: open dit ritueel, samen-moment, door het voorlezen van het verhaal. Daarna kun je een rustig muziekje aanzetten terwijl de kinderen hun gedicht schrijven. Wie wil kan zijn gedicht hardop voorlezen aan de klas. Sluit dit samen-moment af door bijvoorbeeld te zeggen: We maakten harten met gedichten en schreven over dingen en mensen van wie we heel veel houden. We verbinden deze harten met elkaar door er een ketting van te maken. Wij horen bij elkaar en ook onze gedichten.

-Waarborg dit samen-moment door een paar foto’s te maken van het proces. En natuurlijk het eindresultaat.

-Zijn er kinderen met een rouwpaspoort? Zijn kunnen hun gedicht voor bijvoorbeeld een overleden dierbare in hun rouwpaspoort (ik denk aan je pagina’s) schrijven of plakken. Een foto van het samen-moment past ook goed bij het element ritueel in het Rouwpaspoort.