Blog

Boekentip: Dingen die verloren gaan, Kim Fupz Aakeson & Stian Hole

Dit boek benadert verlies en missen vanuit een breed kader. Immers, er zijn zoveel dingen in ons leven die verloren kunnen gaan. Dit verhaal kan een startpunt zijn om iets of iemand missen bespreekbaar te maken. De vraag of iemand echt verdwenen is als je diegene niet meer dichtbij hebt, kan voortvloeien uit dit verhaal. Wellicht een aanhaakmoment voor kinderen om dit te onderzoeken in hun eigen belevingswereld. En ook zeker interessant om zelf over na te denken. In deze blog bespreek ik een aantal elementen uit het verhaal en geef ik tips voor in de klas.

Het verhaal

In het verhaal volgen we Aksel die zijn beste vriend mist omdat deze verhuisd is naar Australië. Dit gemis een plek geven in zijn leven is een zoektocht waarbij hij ontdekt dat er nog veel meer dingen zijn die verloren gaan. En dat daar allemaal emoties bij kunnen komen kijken, wordt verduidelijkt door de afbeeldingen. Zo zien we bijvoorbeeld Aksel samen met zijn moeder wanneer ze denken aan oma die er niet meer is.

Beste vriend

Het startthema van dit verhaal, het missen van een vriend, zal veel kinderen aanspreken. Het is iets waar veel kinderen een keer mee te maken krijgen. Ook in mijn eigen klas wordt regelmatig verteld over een vriendje, vriendinnetje of een dierbaar familielid dat is verhuisd.

Illustraties

Stian Hole illustreerde dit boek en we kennen hem ook van de prachtige afbeeldingen in het boek ‘De hemel volgens Anna’. Zijn illustraties zijn fotografisch en gedetailleerd. En tegelijkertijd bieden de illustraties een opening naar de wereld van de verbeelding. De afbeeldingen zijn duidelijk en ondersteunen daarom op krachtige wijze het verhaal. En sommige pagina’s bieden de mogelijkheid van een zoekplaat omdat er zoveel te ontdekken is. Ik vind de stijl van deze illustraties heel fijn en een echte verrijking voor het boek.

Verdwijnen

Mensen die uit je leven verdwijnen, spullen die verdwijnen: Aksel probeert grip te krijgen op alles dat verloren gaat. Zo is er zijn opa die niet alles meer weet en hem soms heel anders noemt. En ook denkt Aksel aan spullen die hij verloren is: zijn zakmes en sporttas.  

Missen

Iemand of iets missen kan allerlei gevoelens losmaken. Dit maakt Aksel ook mee. Hij zoekt een weg in gesprekken met anderen zoals zijn ouders en de juf van de klas. Fantaseren over dingen die je opnieuw zou moeten kunnen kopen: bijvoorbeeld een beste vriend. De zeer uitgebreide tekening van gevonden voorwerpen kan een mooi startpunt zijn om met kinderen te praten over dingen en mensen die verloren zijn gegaan. En hoe fijn om dan te brainstormen over hoe fijn het zou zijn om deze te kunnen kopen in een winkel.

Nieuwe dingen

Aksel vindt een nieuwe vriend. En in de afsluitende zinnen van het verhaal zit een waardevolle boodschap voor iedereen. Want je mag denken aan dingen die verloren zijn gegaan én stappen zetten richting de toekomst. Hoe tof dat je deze Gouden levensles je school in kunt halen met dit fantastische boek.

Ik denk aan alles wat verloren gaat.

Misschien is het ook wel fijn om nieuwe dingen te vinden.

Tips voor in de klas

  • De tijd heelt alle wonden Een mooie zin om centraal te stellen, zeker vanaf de middenbouw. Want is dit echt zo? De hoofdpersoon in het boek vraagt zich dit echt af. Is dit niet iets wat we gewoon maar zeggen.
  • Dingen die weg zijn-lijstje. Laat ieder kind een lijstje maken met dingen die weg zijn in hun leven. Pak even het voorbeeld van Aksel erbij. Er mag van alles op staan. Dit geeft een breed perspectief en maakt duidelijk dat er allerlei dingen zijn die verloren gaan.
  • Nieuwe dingen. Welke nieuwe dingen heb jij al eens gevonden? Welke nieuwe dingen zou je willen vinden.
  • Dingen die verloren gaan. Zijn de dingen die verloren zijn, echt weg? Of horen ze op een andere manier bij je. Hoe kun je ze toch een beetje bij je houden?