Blog

Kinderen leren over veerkracht: met downloads

Is deze hele periode niet een grote levensles: een periode die ons leert over veerkracht. Dit woord gaat de afgelopen periode elke keer door mijn hoofd. We zaten en zitten met z’n allen in een vreemde en onwerkelijke situatie en worden uitgedaagd hier vorm aan te geven: we ontwikkelen veerkracht. Hoe veren we mee met deze situatie en wat leren we onze kinderen? Thuis en in de klas.

Welke interne krachtbronnen kunnen zij ontwikkelen en vormen zodat ze deze situatie met verschillende uitdagingen aan kunnen. Eerst thuis naar school, vervolgens in halve groepen en sinds vorige week weer met de meeste kinderen in een complete klas. In deze blog neem ik je mee in het onderwerp veerkracht en geef ik tips om met kinderen aan de slag te gaan rondom dit thema. Hiervoor maakte ik een aantal downloads.

Wat is veerkracht nu eigenlijk?

De oorsprong van de betekenis van veerkracht ligt in de fysica: het is de mechanische kracht waarmee een vaste vorm zijn oorspronkelijke vorm probeert terug te krijgen. Symbolisch gezien betekent veerkracht het vermogen om mee te buigen en niet te breken: bouncing back. Ook groei komt voor wanneer we te maken krijgen met ingrijpende gebeurtenissen: bouncing forward. Een ander woord hiervoor is posttraumatische groei.

De oorsprong van het begrip veerkracht ligt in de fysica

Veerkracht is uniek per persoon en eenieder zal eigen strategieën inzetten om de ingrijpende gebeurtenis te integreren in zijn leven. Veerkracht is een samenspel tussen de vaardigheden en talenten die een kind inzet, in de omgeving waarin het kind zich bevindt. Ook interactie is hierbij belangrijk en aangezien kinderen zich een groot gedeelte van de tijd

Leg kinderen uit wat veerkracht is

In de context van de huidige situatie kun je kinderen goed uitleggen wat veerkracht is. Bijvoorbeeld:

‘Denk aan jezelf als een springveer, zoals in een pen bijv. Wanneer je iets ingrijpends meemaakt, verandert de veer van vorm. Want alles is anders nu. Maar de veerkracht zorgt ervoor dat een veer terugbuigt naar de oorspronkelijke vorm. Ook jij hebt veerkracht om terug te buigen zonder te breken. Om met deze situatie om te gaan. Je kunt meer aan dan je denkt. En soms word je zelfs meer flexibel dan daarvoor omdat je veel hebt geleerd van de situatie en de moeilijkheden die op je pad kwamen. Dit betekent natuurlijk niet dat je het niet vervelend mag vinden wat er allemaal gebeurt. Pijn en verdriet horen erbij.

Eventueel is dit filmpje van Schooltv een mooie ondersteuning. https://schooltv.nl/video/veerkracht-hoe-worden-veren-gemaakt/

Inventariseer met kinderen welke uitdagingen ze ervaren

Wanneer kinderen het gevoel van controle hebben over hun uitdagingen die deze periode met zich meebrengt, bevordert dit hun veerkracht. Je kunt met elkaar praten over de uitdagingen die elke periode met zich meebracht.

  • Welke uitdagingen waren er voor jou toen je ineens thuis was en niet meer naar school ging. Maak eventueel een uitdagingen lijst.
  • Welke uitdagingen waren er voor jou in de periode dat je met een halve klas naar school ging?
  • Welke uitdagingen zijn er nu?

Welke gedachten kunnen je helpen op moeilijke momenten?

Het kan een fijne ondersteuning zijn om samen na te denken over gedachten die kunnen helpen op moeilijke momenten. Bijvoorbeeld: ‘Ik mag verdrietig zijn’ of ‘Het gaat voorbij’. Mooie kaarten om hierbij te gebruiken zijn de ‘Helpende gedachten kaartjes’.

Laat kinderen hun eigen talenten en krachten benoemen

Wat kan jij helpen om de uitdagingen waar je voor staat aan te gaan? Waar ben je goed in, wat heb je al geleerd?

Benoem dat er ook dingen misschien niet gelijk goed gaan

Leg kinderen uit dat in de veranderde situatie niet alles in een keer goed zal gaan. Dit is leren: het betekent dat je brein aan het groeien is. Dit besef is een onderdeel van veerkrachtige mensen.

Wanneer je iets moeilijk vindt, is je brein aan het groeien. Dat heet leren.

Eventueel kun je met kinderen opschrijven wat ze nog willen leren. Om over een tijdje weer te bekijken, maar vooral om kinderen te ondersteunen in het feit dat elke situatie of gebeurtenis zijn uitdagingen kent.