Blog

Zeeglas-metafoor

In het onderzoek van Heath & Sheen (2005) las ik over de zeeglas-metafoor Ik vond het inspirerend om te lezen hoe zeeglas een tastbare metafoor kan zijn in je klas om kinderen uitleg te geven over ingrijpende gebeurtenissen, de emoties die daarbij komen kijken en hoe deze gebeurtenis voor altijd een onderdeel van je leven is. En ook kan het met een mooi kaartje erbij een waardevol erkennend cadeau voor en kind of collega die verlies meemaakt. Je kunt zeeglas bijvoorbeeld ook kopen bij verschillende (online) winkels.

Wat is zeeglas?

Zeeglas is aangespoeld glas op stranden dat gevormd is door de samenwerking van zeewater en zand. Door deze werking van het zand en water verdwijnen na een tijdje de scherpe randen en hoeken. Het speciale glas wordt door strandjutters en andere verzamelaars meegenomen en onder meer in sieraden verwerkt.

Zeeglas in de klas

Wanneer je kinderen deze tastbare reminder mee wilt geven, is het natuurlijk extra mooi wanneer je kinderen echt zeeglas kunt laten zien. Misschien vind je wel zeeglas op vakantie. Ook heb ik gezien dat je zeeglas kunt kopen. Natuurlijk heel mooi om het tastbaar in de klas te hebben, wanneer je kinderen de symbolische waarde van zeeglas mee wilt geven. Zo kan het bijvoorbeeld een onderdeel zijn van herinner-toolkit.

Wat vertel je?

Vraag in de klas of iemand weet wat zeeglas is. Op sommige plekken op de wereld kun je langs de kust zeeglas vinden. Dit glas is afkomstig van glazen, flessen, ruiten en andere voorwerpen van glas die in de zee zijn terechtgekomen. Zoals je scherven van glas herkent zijn deze vaak scherp en hoekig. Je kunt je er gemakkelijk aan bezeren. Na een tijdje wordt het glas gevormd in rondere vormen met minder scherpe hoeken.

Zeeglas-metafoor voor rouw

De onderstaande uitleg kun je gebruiken om de zeeglas-metafoor te introduceren in de klas of bij een kind.

Dit zeeglas kan je eraan helpen herinneren dat wanneer je verdrietige dingen meemaakt in je leven, dit heel veel pijn kan doen. Je kunt verschillende emoties voelen. Op dat moment vraag je je af of deze emoties ooit weggaan of minder worden. Het gebroken glas, dat later in de zee terechtkomt, kun je vergelijken met de emoties die je voelt als je iets ingrijpends meemaakt dat je leven voorgoed verandert. Eerst is het glas scherp en kan het pijn doen. Na een tijd en in samenzijn/samenwerking met anderen, kan dit anders gaan voelen. Jouw emoties worden ronder en beter te verdragen.

Net als het glas dat een tijd in de zee ronddobbert en door de samenwerking met zee en water minder scherp wordt. De randen worden zachter en minder scherp. Je zult steeds vaker momenten hebben dat je aan de gebeurtenis kunt denken zonder altijd die scherpe pijnlijke emoties. Je kunt herinneren en herdenken. En ook kan het soms zijn dat het meer pijn doet en dat je meer emoties waarneemt: het glas zal er altijd zijn. Misschien is er soms weer een hoekje of puntje, dat prikt en pijn doet. Bovendien is geen stukje zeeglas hetzelfde en helpt dit ons eraan herinneren dat ook wij op onze eigen wijze rouwen.

Tips voor in de klas

  • Geef een kind een mooi stukje zeeglas met daarbij een kaartje waarop je een mooie boodschap schrijft en leg onder andere uit waarom je een stukje zeeglas geeft.
  • Het zeeglas kan een plek krijgen op een herinner-plek in de klas of op een centrale plek in de school.
  • Wanneer een hele klas betrokken is kan het extra mooi zijn om alle kinderen een stukje zeeglas te geven.

Tips voor glinsterende gouden tranen

Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!